Tuesday, 26 July 2011

TERTEKAN !

bangun sahaja dari tidur, tangan terus mencapai handphone.. di skrin tertera perkataan '1 missed call'. semak nombor, rupa-rupanya panggilan dari sahabat seperjuangan ku.. lantas aku terus menaip mesej "nape fysah". dia membalas "takde pape,,tertekan.."tertekan?kenapa dia tertekan?ada masalah ke? kemudian aku membalas "call la number celcome ika" dengan harapan agar dia dapat menceritakan apa yang terjadi. tapi malangnya dia cuma membalas "takde ape la.." hatiku bertambah risau lantas membalas semula "pasal ape?" namun, jawapannya cuma "takde ape...tertekan je..." aku mula terasa.. kenapa dia tidak mahu menceritakan permasalahannya kepadaku? sebelum ini, dia akan menceritakan segala masalahnya kepadaku.. mungkinkah kerana hatinya sudah tawar akibat aku tidak menjawab panggilannya? atau mungkin kerana dia ingin memendamkan sahaja? aku membalas "tertekan pasal ape?tertekan,tertekan..study ke relationship?" aku mula tak sedap hati. dan kemudian dia membalas "x...fisah tertekan no ika la... terdail..phone fysah dalam poket...bukan nye fysah stress...adoyai..." haha.. aku terus mentertawakan diriku yang nampak sangat blurnye.. "owh,,haha..tertekan2..cakap la terdail (=_=)" " sungguh aku memalukan diriku sendiri~(=_=)" tapi serius memang masa tu tak terpikir pon tertekan tu adalah terdail..cuma fikir tertekan tu stress..dia stress sebab tu dia call.. maybe dia nak luahkan cerita..adoyai~


kesimpulannya,,

-jangan menggunakan perkataan yang boleh mengelirukan orang lain

-jangan menggunakan ayat yang terlalu ringkas sehingga membuatkan kawan tersalah faham

-jangan suka guna perkataan yang memberikan dua maksud seperti tertekan =1tekan/picit =2stress


phew~sekian~

10 comments:

fRaMe+LenSeS said...

aishhh punya la isau. igtkan apa la jadi kat adik abg ni. hehehe

teeha said...

boleh guna tertekan tp habiskan ayat , heee

*47!k@# said...

fRaMe+LenSeS: hehehehe..tertekan kan banyak maksud~

*47!k@# said...

teeha:haha..btol2..stuju!

Cik Teddy said...

ouh..haha,bru pham..
anyway,jom tukar link ngan cik kat sni
http://cikteddycorner.blogspot.com/2011/08/tinggalkan-link-anda-disini.html

tyra ~ athir ~ said...

haha , lawak je

*47!k@# said...

Cik Teddy :ok..tanx!!

*47!k@# said...

tyra ~ athir ~ :kan~(=_=)"

Siti Nurazlinda said...

tertekan ? linda pon tertekan jugak . tapi tertekan button comment kat sini :p haha , nice entry .

*47!k@# said...

Siti Nurazlinda:haha..leyh thn linda ni~haha..