Monday, 9 May 2011

cinta jinjang pelamin menuju redha Allah

CINTA? pergh..crita cinta lagi.. tak habes2 ika ni kan.. haha.. oke kawan2ku,, jangan marah bila aku bercerita mengenai cinta.. tak salah kan?? dah sesuai dengan usia~ <-kredit to seorang sahabat yang mengatakan ika asyik bercerita soal cinta.. katanya "weyh,, ko ni asyik cerita nak kawen je.. ko dah gatal sangat ke nak kawen?" HAHA.. persoalannya,, salah kah?? perkahwinan adalah salah satu sunnah nabi.. dari dok menggatal sana sini tapi tak nak kawen,, lagi dosa kan?? automatik dosa maksiat dapat..

seperti sedia maklum,, ika dah rungkai apa ada dalam cinta.. pergh,, ayat nak power.. oke,, tak mau merepak bebanyak.. tengok jelah kat entri pertama, kedua, ketiga, keempat dan kelima ni.. semua yang berkaitan dengan cinta..

tapi kali ni ika nak berbincang mengenai cinta yang lebih serius.. iaitu cinta ke jinjang pelamin.. cinta yang menuju redha Allah.. oke,, sedia?? betulkan kedudukan dan duduk tegak2..

malam tadi di group KBU kami membincangkan mengenai isu ini.. tanx kepada yang sudi share pengalaman bercinta mereka dan tanx juga kepada yang telah memberi nasihat dan pendapat.. ika just tonton dan aminkan saje dari jauh.. hehe.. best bile dengar cerita dari orang yang lebih berusia aka matang dari kite.. ia akan menjadikan kite lebih matang dan bersedia untuk menempuh masa hadapan.. ika suka kawan dengan semua golongan usia.. sebab dapat mengajar erti kehidupan dengan lebih meluas.. yelah,, yang lebih tua dari kita selalu akan menceritakan pengalaman mereka dan selalu akan bagi nasihat pada kita.. yang lebih muda pulak mengajar kite untuk lebih bersabar melayan karenah mereka dan secara automatik akan memberi kite peluang untuk memahami mereka.. yang sebaya pula dapat sama2 bertukar pendapat dari apa yang kite dapat dan sama2 melakukan hobi dan seiring mengejar impian..

dari sembang2 mereka apa yang ika dapat adalah nasihat untuk motivasi untuk diri ika.. jom baca nasihat2 mereka.. kalau nak lebih lagi boleh pergi SINI dan SINI.. semoga nasihat mereka memberi manfaat kepada kita semua.. (^_^)

macam nadh kata tu la. ianya akan datang sendiri, :D bila tiba masanya la. .:D buat masa sekarang, tumpukan pada yang sepatutnya menjadi tumpuan kamu tu. :D penadpat Nadh sendiri la. yang hadir takat nak flirt tu, bukan y terbaik , yang datang pabila dah sedia (berkira2 nak tamatkan dengan nikah) tu yang kita kena cari. sebab tu nak menjaga hubungan tu, mungkin dari 0 macam2 leh mai ganggu kan, tapi bila dah selesai. Nabi pun dah sebut, "kamu sudah melengkapkan separuh dari agama, dan bertakwalah pada separuh yang lagi.. "

bercinta degan pasangan yang halal ganjaranya pahala tetapi bercinta dengn pasangan yang tidak halal ganjaranya dosa..wallahualam.. setiaporang ada ada kenangan silam dan setiap orang juga ada masa depan..asalkan kita saja yang mahu berubah..hehe..


kesimpulannya bercintalah bila kita sudah bersedia ingin hidup bekeluarga.. tak salah nak bercinta sebelum kahwin.. cth mcm kenal2 lepas 2,3 bulan kawen la..heheh..banyak je pasangan mcm tu kan.. mcm ustaz hasrizal cakap, kalo sesiapa yang berpasangan tapi tik berniat untuk berkahwin maka buang masa


.. ermmm.. kalo betol2 dah bersedia nak kawen, isnyaAllah pasti ada jalannya..ramai ja yang ada masalah duit sebelum betol2 niat nak kawen tapi lepas tu segala urusan dipermudahkan..apa apapun kembali pada Allah swt


dalam satu firman ALLAH ayat apa Nadh tak berapa ingat, dia kata macam ni la lebih kurang, barangsiapa yang menuju pada aku, akan aku angkat kedudukan dia. tak igt ayat apa. maksud dia, kita nak dekat dengan ALLAH, ALLAH permudahkan jalan kita.. insyALLAH.. :D


bila ada matlamat, kita akan usaha ke arah matlamat nak menjayakan, kalau tiada matlamat, memang tak ke mana, macam dalam pelajaran, kalau kita target nak dapat C. usaha kita tak tara mana la. tapi andai A yang mnjadi idaman kita, usaha kita akan sedasat target kita kan., dan semestinya kalau kita nak kalah atau gagal pn, dia tak lari banyak, abeh kuat A- atau B+ ja kan? dari C yang mungkin menuju ke D atau E. ni lebih baik kan?


Allah tu sayangkan umatNya.. satu prinsip yang dipegang sejak dulu sampai kini... setiap orang akan ada masa silam yang mungkin hitam dan setiap orang juga pasti ada masa depan selagi mana kita yang menentukan jalan mana yang kita pilih...

mungkin semua orang belum rasa apa yang kita rasa, mungkin kita belum rasa apa yang orang lain rasa. tapi kuncinya yang harus kita pegang dalam soal cinta ni, cuma satu iaitu Cintailah Allah lebih dari Cinta kepada Makluk, insyaAllah yang lain-lain tu akan datang kemudiaan.

2 comments:

fRaMe+LenSeS said...

yup. true. sama2 kita amek peringatan na. :D

*47!k@# said...

fRaMe+LenSeS:hehe..baek!tanx(^_^)