Sunday, 27 March 2011

umur dah layak tapi masih tak nak??


A: weyh,, lame dah tak jumpe ko.. bape tahun ntah.. lame giler r..

B: tulah,, aku pon rindu ko dah ni.. haha..

A: tulah,, masing2 dah remaja..

(blablabla,, panjng sgt perbualan.. skip2.. next!)

A: weyh,, ko ade pakwe tak?? mesti la ade kan?? tipulah tak de??

B: tak de la.. aku mana maen pakwe2 ni.. tak mo lah kapel2..

A: eleh,, mustahil lah..

B: lah,, betol la~

A: sapa nama pakwe?? orang mane?? tunjuk la gambar dy.. nak jugak tengok.. sorok2 plak ko..

B: mane de sorok la.. dah kate tak de tu tak de la.. camne nak tunjuk kalau tak de..

A: tipu lah,, muke _____ tak kan tak de..

B: lol.. ko lagi tipu.. aku tak _____ la aku tak de pakwe,, lau _____ mesti ade dah kan??

A: perghh..

B: asal??

A: ko tak sedar ke ko _____??

B: haha,, ko ni sengal la~gedik taw x..??nak puji2 aku plak.. kombang idong aku nanti dah tak ______ dah..bhahahahaha

A: lol,, aku seyes la..

B: bhahahahaha.. ne de laki nak aku.. aku selekeh je.. tak dress up pon.. simple mimple je.. mane de make up2.. aku tak up to date.. even aku dak kl pon,, tapi aku tak up.. mane de orang pandang.. aku dok umah je keje.. tak hangout weewwiitt2 pon ngan membe2..camne nak dapat kan??

A: seyes ke weyh?? ko _____ la.. aku suka ko..

B: lol,, ko ni nak bodek aku ape ha?? baek ko terus terang je..

A: aku nak ko..

B: bhahahaha.. sengalzzzzz~

A: seyes aku syg ko..

B: ko tu dak pandai.. aku tak layak laa~ ko cari jela kat tempat ko tu.. ramai lagi dak pandai lagi cun..

A: siot ko.. perli aku plak.. aku biase2 jela~ aku makin lazy tau tak.. nak mintak gambar ko.. leyh bagi aku semangat sikit..

B: bhahahahaha..sengal la ko.. gambar aku tu leyh bagi semangat kat ko ke..??

A: boleyh la~ aku tak tipu.. nanti bile aku nak study leyh aku tengok dulu gambar ko tu.. baru aku de semangat..

B: aku bukan _____ pon ko nak tengok hari2.. laen la siti ke..

A: lolz.. aku nak gambar ko je.. tak nak orang laen..

perbualan ditokok tambah dari dua sahabat lama yang baru bertemu..betul ke sume yang dia cakapkan?? tengok muka macam seyes.. tapi ber 'aku ko'..hmm..

" cool lah lu bro.. gentleman.. aku suka cara ko luah perasaan.. tapi aku tak pasti kata2 ko tu betul ke tak.. kata2 ko masih terngiang2 kat kepala aku.. seyes tak tipu.. tapi dah tonggang terbalik la ayat kat kepala aku.. tapi masih same kan maksudnye?? mule2 aku tak nak pikir pasal ni.. tapi aku makin tak leh lupekan bile ko bagitau kawan kite tu then dy bgitau aku yang ko seyes cakap camtu kat aku.. hmm,, aku nak tak nak jela percaya kan.. aku bukan tak percaya ko.. tapi tak percaya la gak sebab ko tetibe je cakap camtu kat aku.. yelah,, camne aku nak caye..ko ngan aku jauh beza.. ko dak pandai..aku ni dak hmmmm.. paham2 jela kan.. aku yakin ramai yang kat sana lebih sesuai ngan ko.. aku bukan apa.. aku takot nanti fokus ko terlari plak kat sane.. better ko fokus study ko kat sana dulu kan..tu lebih penting..

lagipon aku takot.. takot bile aku dah tunggu ko lame nanti ko balik bawak orang laen.. tak ke merana aku?? so,, aku wat keputusan untuk membiarkan saja masa menentukan segalanya.. ko jangan risau,, soal ajal maut,, jodoh pertemuan sume Allah dah tentukan.. kite just tunggu je bile masanya.. lau betul kite ada jodoh,, tak kemana punye lah.. aku bukan tak nak balas ungkapan sayang ko.. tapi aku tak nak ko meletak kan harapan terlalu tinggi kat aku.. sebab aku sendiri tak tau siapa jodoh aku sebenar.. aku tulis kat blog ni supaya kalau ko terbaca,, ko akan paham sendiri ape yang tersirat kat hati aku.. aku tak pandai nak luahkan melalui ungkapan.. dengan cara menaip ni aku harap ko dapat paham..

aku seribu kali gak pikir nak taip kat sini.. dan baru sekarang aku rasa aku nak taip.. tapi mungkin dah terlambat.. sebab ko pon dah leh terima aku sebagai seorang kawan lama sama macam kawan2 kite yang laen.. sebab tu aku berani dah nak tulis.. ngee~

impian aku adalah memiliki lelaki sejati sebagai suami.. yang leh bimbing aku dalam agama.. yang boleh sabar ngan perangai aku yang ikut mood ni.. kadang2 ok kadang2 asyik nak radang je.. kadang2 ngade2.. kadang2 malas nak buat keje.. arghhh,, aku rasa banyak lagi kot perangai pelik aku.. ko boleh ke sabar?? ke ko akan lempang aku sebab tergedik2?? aku tak matang.. asyik nak majok je.. kuat jeles.. nanti ko rasa terkongkong plak..

aku tak nak nanti bile aku dah sayang ko,, bile ko dah tak nak aku sebab tak tahan ngan perangai2 aku tu,, aku plak nanti dok nanges sorang2.. sampai lebam2 plak nanti mate aku.. aku bukan jual mahal ke ape.. aku cuma tak nak luka kan hati aku sendiri dan tak nak melukakan hati orang.. takpelah.. ko jage hati ko tu dulu.. aku tak nak rosak kan hidup ko.. tak nak ganggu pelajaran ko.. macam aku katakan tadi.. kalau ade jodoh tak kemana.. so,,jangan risau dan teruskan study ko.. aku tak nak janji ape2.. sebab aku sendiri tak tau masa depan aku macam mana.. tak mustahilkan nanti ko lupa aku?? mungkin bukan sekarang,, tapi akan datang??

dan perinsip aku kalau boleh aku nak bercinta lepas kawen.. sebab?? sebab kalau bercinta sebelom kawen kite dapat banyak dosa.. even ko tak kan pegang aku sebab kite jauh.. tapi kalau kite saling merindui,, tu dikira zina hati.. hitam nanti hati.. kan aku dah cakap nak suami yang boleh bimbing aku dalam agama.. kalau hati ko dah hitam sama2 ngan aku macam mana ko nak didik aku.. kan?? jagalah hati ko baek2.. nanti bile ko dah bertemu jodoh ko cepat2 la menikahinya.. sebab lau ko rindu kat isteri ko tu banyak pahalanya..

sebab tu lah sampai sekarang aku tak nak bermain dengan cinta.. banyak negativenye dari positif.. maafkan aku.. ye,, memang aku ego.. tu suma sebab kebaikan ko dan aku.. bukan aku sorang je.. harap ko paham ngan keputusan aku.. aku harap sangat suami aku tu tanam impian sama macam aku.. sebab aku nak kasi cinta aku ni kat dy sorang je..

cintailah lima perkara:

cinta kepada Allah
cinta kepada Rasul
cinta kepada ibubapa
cinta kepada umat
cinta kepada kesejahteraan :)

betul ke orang kata cinta tu buta??
ntah la..tapi bagi ika cinta tak buta,,
cume orang yang tak tau menilai cinta dan tak tau makna cinta sebenar tu yang buta..
cinta perlukan pengorbanan..
cinta sejati datang dari hati yang ikhlas dan jujur..
cinta yang suci datang dari cinta yang halal..
cinta yang hakiki adalah cinta dari Allah :)

manusia memang mudah lupa..
manusia memang boleh berubah2 perangai dan perwatakannye..
manusia memang mudah alpa dan cuai..

Allah berfirman:
demi masa,,
sesungguhnya manusia dalam kerugian,,
melainkan yang beriman dan beramal soleh,,
berpesan-pesan lah kepada kebenaran dan berpesan-pesan lah dengan kesabaran..

ika pon nak berpesan pada diri supaya kuatkan iman ika..
memang tipulah kata ika tak teringin bercintan cintun ni kan..lagi2 masa remaja..tapi ika kuatkan diri dan hati ika untuk berpegang teguh pada agama ika..
dan ika yakin dan pasti jodoh pertemuan tu semua di tangan Allah.. semuanya dah tercatat pada luh mahfuz sejak azali.. Allah dah aturkan yang terbaek untuk kite.. insya'allah :)

notabawahtanah: kisah ini dipetik dari hati seseorang..siapa??rahsia~ :)

12 comments:

Dayana AZ said...

ehehe kelakar dialog tu,

*47!k@# said...

@Dayana AZ heee~ perkataan yg dikosong kan tu malu nak sebot :P

pwincess Lov3y dOv3y said...

tak pe.lau jodoh tak kemana kam..:)

*47!k@# said...

@pwincess Lov3y dOv3y yup..btol tu :)

mr E oSk gurL said...

suke entry ni...=)

*47!k@# said...

@mr E oSk gurL tanx :)

tyra ~ said...

kite ase kte tawu meyh sp makhluk tuu.. hehe .. x silap kembar jugak kan ?! haha ..

*47!k@# said...

tyra ~ :sape2?? ko mne kenal~HAHA..

tyra ~ said...

oh .. tape2 ..

*47!k@# said...

HAHA! XD

Anonymous said...

thats your story right?? :)

*47!k@# said...

err,,hehehe~