Saturday, 12 March 2011

ubt pelbagai penyakit



PISANG ada 3 jenis gula semulajadi: sukrosa, fruktosa dn glukosa yg digbungkn dgn gentian.
2bji pisang cukup utk tenaga senaman 90 minit.
boleh mencegah dan merawat bbrpe jenis penyakit.

TEKANAN: mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protein yg bertukar kpd serotonin dlm tubuh manusia yg menyebabkan kite tenang, mengembalikan mood dn secre amnya membuatkan kite berasa gembira..

PMS: vitamin B6 yg terkandung mampu meneutralkn paras glukosa dlm drh, yg boleh mengembalikan mood anda.

ANEMIA: dgn kndungn zat besi yg tinggi, pisang mampu mengawal prtumbuhn hemoglobin dlm drh, yg scra x lngsung mmbntu dlm kes2 anemia.

TEKANAN DARAH TINGGI: mengandungi kadar potassium yg tinggi garam rendah, mnjdiknnya sempurna utk mnstabilkan tekanan drh.

KUASA MINDA: kdr potassium yg tinggi dpt mmbntu pmbelajaran dgn mnjdikn pljr2 itu lbih cekap (alert).

PENGHADAMAN: gentian tinggi, jadikan pisang sbgai diet sehrian anda pasti mmbntu mnstabilkn tindakan usus kecil dn bsr.

KELETIHAN: slh stu cara terbaik utk mengurangkn keletihn dgn mmbuat minuman pisang susu campur madu. Pisang brtindak menyejukkn perut dn dgn darah yg brkurangn akibt keletihn, mnakala madu pula memperbetulkn sisten hidrasi semulajadi anda.

PANAS JANTUNG: pisang mmpunyai kesan anti-asid semulajadi dlm bdn. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba mkn pisang utk pemulihn yg baik.

DEMAM PAGI: jadikan pisang sbgai snek setiap hari utk mmbntu memelihara kdr gula dlm drh utk mengelakn demm pagi.

GIGITAN NYAMUK: sblum mnggunakan krim gigitan serangga, cuba spukn kwsn bekas gigitn nyamuk dgn lapisan dlm kulit pisang.

SARAF: mengandungi kdr vitamin B yg tinggi yg dpt mmbntu menenangkn sistem saraf anda.

OBESITI DN TEKANN KERJA: utk mengatasi mslh ini, kita perlu mengawal kdr gula dlm drh dgn mengambil makanan karbohidrat tinggi stiap 2jam utk mengekalkn kdr yg stabil.

ULSER: pisang amat baik dlm pencegahan ulser krn ia bersifat lembut dn tdk mncederakn organ dlmn kita. Ia juga brtindk sbgai peneutral lebihn asid serta mengurngkn kepedihn dgn brtindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

KAWALAN SUHU: ramai yg percaya bhwa dgn memkn pisang, ia dpt menurunkn suhu kedua2 fizikal dn emosi kpd ibu2 mngandung.

KETAGIHAN ROKOK & TEMBAKAU: pisang dpt mmbntu perokok yg ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dn magnasium yg terdpt dlm pisang, ia dpt mmbntu tubuh kita dlm mmbaik pulih kesan nikotin terhadap tubuh.

STRES: potassium merupakan bhn mineral vital, yg mmbntu menormalkn degupan jntung, menghntr oksigen kpd otak dn mengimbangkn kandungn air dlm tubuh. Bila kita stres, kdr metabolisma kita naik, menyebbkn kdr potassium menurun. Keadaan ini dpt diimbangi semula dgn bntuan snek pisang yg tinggi potassium.

STROK: mengambil pisang sbgai diet seharian mampu mengurangkn risiko kematian akibat strok sebnyk 40%.

LAIN2 PENYAKIT KULIT: pengamal perubtan semulajadi (alternatif) berpendpt, utk menghilangkan pelbagai masalh kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dn sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempt yg ingin dirawat dgn menggunakn plaster luka biasa atau pun plaster bedah.

SEOSONAL AFFECTIVE DISORDER (S.A.D): penyakit ini merupakn simptom yg terjadi akibat drpd kurangnya pendedahan kpd cahaya matahari. Pisang dpt membntu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yg mmbaikpulih mood kita.


Jadi, pisang memng merupakn ubat semulajadi kpd byk penyakit. Jika dibandingkn dgn epal, pisang mempunyai 4kali gnda kandungn protein, 2kli karbohidrat, 3kli fosforus, 5kli vitamin A dn zat besi, dn 2kli vitamin dn mineral lain. Ia juga kaya dgn potassium dn merupakn slh stu mknn terbaik yg mudh didapati. Jadi, mungkin inilah msa utk berubh kpd kata yg biasa disebut2, sebiji pisang sehari dpt menjauhkn doktor!

TIPS: Ambil bahagian dlm kulit pisang, sapukan secara terus pd kasut anda, kemudian kilatkn dgn kain kering. Hasilnya menakjubkan!

dipetik dari: buku perancang eksekutif islam, diterbitkn oleh KHARISMA NETWORK SDN. BHD

No comments: