Sunday, 13 March 2011

balas,,mesti balas..

entri kali ini cuma nak ajak anda semua mempraktikkan budaya kita..
pernah dengar tak istilah 'jual pantun'??
atau makna lain, 'berbalas pantun'??

ya, sesi berbalas pantun..
kalau dulu masa pihak lelaki datang merisik di rumah pihak perempuan,,
mereka akan berbalas pantun..
tapi zaman sekarang dah tak ramai yang masih mengadakan sesi itu..
katanya tak reti dan melambatkn majlis..

ala ,nak ke mana cepat-cepat??
majlis bertunang atau merisik kan kita memang ambil cuti (bagi orang yang bekerja)
apalah salahnya ambil sedikit masa untuk sesi ini..
macamana kita nak mengekalkan kata melayu 'xlapuk dek hujan tak lekang dek panas'
atau 'xkn melayu hilang di dunia'??

sesekali kita gunakan lah adat kita dalam pergaulan..
tak salah kan??
hehe..
jom saksikan..
(even pkai bantai je ayt..yg penting spontan dn match)

alamak terpotong sikit ayat status..
ayatnya begini..

pergi ke pasar nak cari ikan patin,
cari2 jumpa pulak ikan sardin;
internet slow xdpt nk join,
sok2 ika mai lain.

yes,,match kan??
ok continue..

(penat nk menaip bahasa buku ni..haha..)

ok,best x??
actly sgt2 best bila kita maen balas pantun nie..
sbb permainan ni akn menguji kecekapan minda kita utk membina ayt2 yg match dlm mase yang singkat..
so,,try lah korg main dgn kawan2..
dlm mse yg sme,, korg akan mengekalkan adat melayu..

nie pantun santai2 je..
kalau nak lagi yg btol2 atau best2 korang leyh melawat sini.

11 comments:

tyra ~ said...

buad blog malam2 ,
sbb mlm2,bnyk idea..
jgn lupe yg smalam ,,
nk buad cite psal saye !! haha

p/s mcm x masuk jea pntun tuh ..haha

*47!k@# said...

@tyra ~ mlm2 wt pantun, perah otk kuar byk tu..pergh2..pandai seyh dak kecik wt pantun,
msuk je pantun tu..

tyra ~ said...

malam2 g kedai ,,
depan kedai,ade hantu,,
budak kcik mmg pnday ,,
takkan la baru tau ??

*47!k@# said...

@tyra ~wah3..
tempe byk xpe,,
tp xnk tahu,,
amboi2 blaja dri spe,,
memng baru tahu..

tyra ~ said...

ptg2 g padang ,,
kt padang,maen bola,,
bukan blaja dr abang,,
ini budak genius laa..

*47!k@# said...

@tyra ~ kucing suka mkn ikan,
lau bukan dri abg mesti dri akk kn??

tyra ~ said...

kepale saket kne hentak ,,
ape gune otak ??

haha

*47!k@# said...

@tyra ~ kne hentak kt btu, fine amek la status genius tu..

tyra ~ said...

uma kak tka kat kedah ,,
lek2 sudah~ ,,

haha

*47!k@# said...

@tyra ~ ecececeh..vvip dok tmpt khas,,lyn ko xdpt wt entri khas..

tyra ~ said...

haha ..
orang asli orang jakon ,,
ok2 ,jz go on ..haha

mintak maaf ble salah ,,
kak tka,buad kan lah ~,~